reklama

Skoro dokonaly dizajn

Posudzovat kvalitu dizajnu v dnesnej dobe je podla mojho nazoru nemozne, ale subjektivne pocity, ktore citime su velmi dolezite pre vnimanie nasho inhabitatu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Philippe Starck
Philippe Starck 

Zaciatkom 20 storocia, davno po vynajdeni parneho stroja ako ikony priemyselnej revolucie, sa svet zacal radikalne menit nie len v oblasti hromadnej vyroby, ale aj estetickej kvality vyrobkov. Hromadna, masova produkcia tlacila na obchodnikov, predavacov, distributorou aby predavali viacej, aby sa dalo viacej vyrabat.
V tejto dobe nastupili na scenu mena ako Breuer, Sotass, Thonet - mena, ktore zmenili pohlad na vyrobky masovej produkcie a vyroby - DIZAJNERI. Dnes mozeme uplne s kludom vyslovit nazor, ze dizajn, ten dizajn vyrobkov, ktory pozname z reklam, vykladov a ulic, je vysledkom reklamnej kampane, ktora zacala v 19nastom storoci a pretrvava dodnes. Tak ako sme mohli viaceri pocut vo filme "Cesky Sen" - reklama sa pocas historie ludstva nemeni, meni sa len jej forma." Ak sa v stredoveku na trhu kricalo, aby si Vas ludia vsimli, ze mate na drevenom stoliku vylozene najlepsie slepacie vajcia v okoli tak sa krici aj dnes - ale "inteligentnejsie" - cez masmedia, Internet, radio, cez sportove podujatia, formulu, reklamne predmety, grafitti, billboardy, tricka, pera, tanecne akcie, nalepky na autach...

Tato vsemocna reklamna kampan na "perfektny zivot" vytvorila niekolko neodmyslitelnych predmetov, bez ktorych si dizajner takmer ani nevie predstavit dnesny svet - stolicky od Aalta, stolicky od Thoneta, Ford T, cigaretove krabicky Lucky Strike, alebo jednu z mojich naoblubenejsich - stolicka od Gia Pontiho (ITA)

Dizajn sa meni, jeho styl sa meni, a predovsetkym sa meni rozmyslanie ludi, ktori si dizajn mozu dovolit zaobstarat. Hovorim teraz o dizajne, o dizajne, ktory hybe svetovymi mediami ako napriklad tolko znenavideny Philippe Starck slavny pre svoje gycove interieri luxusnych hotelov v Azii, alebo jeho neslavne slavnej zubnej kefke, ci popularnon odstavovaci. Dobry priklad, ako sa z dizajnera moze stat selebrita, ktora predava.Nie vela dizajnerov sa moze pochvalit titulom selebrita, avsak ze Stark selebrita je a zostane svedcia uz aj jeho stranky - www.starck.com . Polovica tvare dizajnera, ktory bol na skole podpriemerny a teraz najpopularnejsia postava svetoveho dizajnu s ktorou spolupracuju firmy ako Microsoft, Fossil, Puma ci Samsonite.

A hadajte od koho su poulicne lampy, smetne kose a lavicky na Postovej ulici v Bratislave, ci po celom Parizi?! Starck. Starck, vynimajuci sa v strede Bratislavy pod uzasnou vodnou sochou Akad. Soch. Lettricha. Azda sa niekedy dostanu k slovu aj slovesky dizajneri a nebudu potrebovat k svojej prezentacii byt apriori selebritami aby sa ich produkty dostali masovo medzi SVOJICH.


SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Postova ulica v Bratislave - Nalavo lavicky, kose a lampy od Starcka, v strede Lettrichova fontana.

Marcel Hečko

Marcel Hečko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladatel OZ blava.net (www.blava.net), postgradualny student produkt dizajnu v UK, ktory sa zaujima o nove technologie, Internet, reklamu, propagaciu a samozrejme - produkt dizajn. Zoznam autorových rubrík:  DIZAJNTECHNOLOGIEOSTATNEMARKETING

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu